شرکت هیرکانیا

ساخت وبلاگ

مایکروسافت با قوت به توسعه پلتفرم ویندوز فون می پردازد و کم کم نشانه های موفقیت هم هویدا می شوند. هفته پیش اپلیکیشن Vine راه ویندوز فون را در پیش گرفت و دیروز هم پشت سر هم از Instagram و Waze و حتی اپ موسیقی MixRadio نوکیا به ویندوز فونی ها پیوستند.

 
امروز و در پی این اتفاقات تاد بریکس، مدیر بخش فروشگاه و اپلیکیشن های ویندوز گفته که تعداد اپلیکیشن ها از حد ضروریات گذر کرده.
 
بریکس طی مصاحبه ای اعلام کرده که ۸۵ درصد از هر ۲۵ اپلیکیشن موجود در اندروید و iOS در ویندوز فون هم یافت می شود. احتمالاً آن ۱۵ درصد باقی هم مربوط به اپ های گوگل می شوند که ماجرای خاص خود را دارد. البته به نظر می رسد از هر ۲۵ اپ بیست و یکی از آنها در ویندوز فون هم موجود است که این می شود ۸۴ درصد ولی می توان از این ۱ درصد چشم پوشی کرد.
 
این مدیر مایکروسافت در مصاحبه خود ادعا کرده نسخه ویندوز فونی اپلیکیشن های مشترک بسیار با کیفیت تر از نسخه iOS آنها است. جالب تر این که طی امسال میانگین امتیازهای داده شده به اپ ها توسط کاربران از ۳.۶ به ۳.۸ افزایش یافته؛ حداکثر امتیاز ۵ است.
 
بریکس در حرف هایش اشاره ای به تعداد کل اپلیکیشن های ویندوز فون نکرد ولی گفت حدود ۱۷۵،۰۰۰ اپ جدید در ۲ ماه گذشته آغاز به کار کرده اند. اکنون از فروشگاه ویندوز فون به طور میانگین روزانه ۱۰ میلیون دانلود انجام می شود. همچنین متوسط کاربران ۶۵ اپ روی تلفن های خود دارند که نسبت به سال پیش که ۴۲ اپ بود افزایش خوبی را نشان می دهد.
 
به طور قطع ویندوز فون در حال رشد است و چیزی نمانده که به عنوان سومین پلتفرم اصلی موبایل در کنار اندروید و iOS به رسمیت شناخته شود. مهم ترین دغدغه کاربران در مورد ویندوز فون تعداد اپلیکیشن های موجود در آن بود و این طور که به نظر می رسد با روند حاضر به زودی از میان می رود. فکر می کنید ویندوز فون در رقابت با اندروید و iOS به چه جایگاهی دست یابد؟
شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 126 تاريخ : يکشنبه 3 آذر 1392 ساعت: 15:26

فردا روز بزرگی برای مایکروسافت خواهد بود. با انتشار ایکس باکس وان، جدیدترین کنسول نسل هشتم، رسما 2 غول دنیای بازی با یکدیگر رقابتشان را آغاز می کنند. سونی هفته پیش اپلیکیشن همراه کنسول پلی استیشن 4 را عرضه کرد و حالا نوبت به مایکروسافت رسیده تا قابلیت های جدیدی را از طریق تلفن های هوشمند و تبلت ها به کاربرانش ارائه کند.

اسمارت گلس ایکس باکس وان قابلیت های جانبی مفیدی را به کاربران ارائه می دهد که از جمله آن ها می توان به در دسترس بودن همیشگی کنسول و دوستانتان در ایکس باکس لایو اشاره کرد، حتی اگر کیلومترها از کنسول خودتان دور باشید.
 
مایکروسافت قابلیت های این اپلیکیشن را چنین توضیح می دهد:
 

در اتاق نشیمن:

 
با استفاده از کیبورد و تاچ وسیله همراهتان، ایکس باکس وان را کنترل کنید
رسانه ها و ستاپ باکس را از طریق کنترل اسمارت گلس کنترل کنید
با استفاده از وسیله همراهتان در تلویزیون وب گردی کنید
با استفاده از قابلیت های اسمارت گلس تجربه آنچه تماشا و یا بازی می کنید را بهبود بخشید
با استفاده از کانکشن سریع تر و قابل اطمینان کارایی آن را افزایش دهید

در اتاق نشیمن یا هر جای دیگر:

 
بازی هایی که می خواهید انجام دهید را روی کنسول جستجو، فهرست و ثبت کنید
اچیومنت ها را دنبال کنید، کمک بگیرید، به دوستانتان پیام دهید و کلیپ های ضبط شده را تماشا کنید.

اگر برای هفته آینده برنامه ریزی کرده اید، همین حالا این اپلیکیشن را دانلود کنید تا زمانی که ایکس باکس وان به دستتان رسید یک تجربه کامل از کنسول مایکروسافت را در ابتدا دریافت کنید.

شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 125 تاريخ : يکشنبه 3 آذر 1392 ساعت: 14:07

شرکت کنونیکال سال ها است که سعی دارد از اوبونتو یک سیستم عامل همه جایی بسازد تا فارغ از اندازه نمایشگر، خواه تلویزیون و خواه دسکتاپ و موبایل به خوبی عمل کند.

 
در آخرین حرکت برای نیل به این هدف به یک دست سازی در طراحی آیکون های موبایل و دسکتاپ اوبونتو دست زده؛ در واقع آیکون های جدید در قیاس با نمونه قدیمی دسکتاپ، از الگوهای موبایلی اوبونتو پیروی کرده و رنگ های بیشتری استفاده شده تا نمای زیباتری به نمایش گذاشته شود.
 
طبق برنامه کنونیکال، شکل و شمایل تازه به همراه نسخه ۱۴.۰۴ موبایل اوبونتو عرضه خواهد شد (نسخه کنونی آن ۱۳.۱۰ است). فعلاً تلاش های کنونیکال برای ورود قدرتمند به دنیای موبایل چندان نتیجه بخش نبوده، و باید دید آیا یک پارچه سازی همه نسخه های اوبونتو از دسکتاپ تا موبایل می تواند سازندگان را به استفاده از اوبونتو ترغیب کند؟
شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 124 تاريخ : يکشنبه 3 آذر 1392 ساعت: 14:01

در چند وقت اخیر منابع غیر رسمی اشاره به دو محصول جدید از اپل داشته اند که به شکل عجیبی اندازه نمایشگر آنها به هم نزدیک است. ابتدا این مینگ چی کو تحلیلگر معروف بازار بود که خبر داد سال ۲۰۱۴، شاهد معرفی یک مکبوک ایر ۱۲ اینچی فوق باریک با نمایشگر رتینا خواهیم بود.

 
همان طور که می دانید این نوع تحلیلگران -برخلاف شایعه پردازان- بر اساس اطلاعاتی که از تامین کنندگان قطعات مختلف به دست شان می رسد، به پیش گویی می پردازند. آنها اجزاء مختلف پازل را کنار هم می گذارند و به نتیجه می رسند که محصولی با فلان مشخصات در حال ساخت است.
 
اما در حالی که آقای مینگ چی کو خبری درباره آیپد ۱۲.۹ اینچی نداده، برخی منابع دیگر نظیر سایت های چینی و حتی وال استریت ژورنال، می گویند اپل در حال آماده سازی آیپدی بزرگتر از ۱۰ اینچ است. نامگذاری آیپد ایر هم این احتمال را تقویت کرده و همه پیشاپیش منتظر آیپد پرو هستند. (البته اندازه نمایشگر این دستگاه هنوز بین ۱۱.۴، ۱۲ یا ۱۲.۹ اینچ گیج می زند.)
 
با کاهش وزنی که در آیپد ایر رخ داد (نزدیک ۲۰۰ گرم سبک تر از آیپد نسل ۴) منطقی است که اپل بتواند آیپدی بزرگتر از ۱۰ اینچ با وزنی مشابه آیپد ۴ بسازد و حتی باریکی آن می تواند از مداد معروف اولین تبلیغ تلویزیونی آیپد ایر هم کمتر باشد ولی قضیه به این سادگی هم نیست.
 
تا به حال سابقه نداشته که اپل دو محصول هم اندازه از خانواده مک و آی او اس را به جنگ با رقبا -و البته یکدیگر- بفرستد. (بین آیپد ۹.۷ اینچی و مکبوک ایر ۱۱.۶ اینچی اختلافی ۲ اینچی وجود دارد.) اینجا است که پرسشی مطرح می شود: آیا با دو محصول مختلف طرف هستیم یا اینکه نشانه های درست خوانده نشده، این توهم را به وجود آورده اند و در اصل این دو یک دستگاه هستند؟
 
می دانیم که تمایل مصرف کننده به آیپد مینی خیلی بیشتر از آیپد است. البته اپل با آیپد ایر باعث شده خیلی ها در انتخاب به شک بیفتند. ولی به هر حال، این سوال مطرح است که با وجود پایین آمدن فروش آیپد ۹.۷ اینچی، چرا اپل که معروف به خواب خرسی بر روی محصولات پر فروش خود است باید دردسر ساخت یک آیپد ۱۲ اینچی -برای تقاضایی قطعا کمتر از آیپد ۹.۷ اینچی- را به جان بخرد؟
 
ممکن است بگویید آیپد ۱۲ اینچی با وزن مشابه آیپد ۴، مشتری خاص خودش را جذب خواهد کرد؛ بله، ولی اپل برای مصرف کننده خاص محصول نمی سازد! (یا اگر می سازد به قیمت بالا می فروشد، مثل مک پرو.) شاید بگویید اپل در نهایت دنبال جایگزین کردن مکبوک ها به وسیله آیپد است؛ بله، با این حال کاربران مکبوک ها به کیبورد فیزیکی نیاز دارند و اپل همیشه داک کیبورد برای آیپد را تکذیب کرده.
 
همان طور که می بینید احتمالات متنوعی وجود دارد. شاید مک بوک ایر فوق باریکی در کار است که نمایشگر لمسی هم دارد؛ ممکن است آیپد ۱۲ اینچی با یک داک کیبورد عرضه شود و تیم کوک که همیشه هیبریدی های ویندوزی/اندرویدی را جدی نگرفته، سوت زنان به سقف نگاه کند! و...
 
برنامه های آینده اپل گاهی خیلی ساده و قابل پیش بینی هستند و بعضی سال ها هم غافلگیرکننده می شوند. اما تیم کوک قول محصولاتی با فورم فکتورهای جدید در سال ۲۰۱۴ را داده و معرفی چیپ ۶۴ بیتی A7 هم به احتمالات ممکن افزوده.

در ماه های آینده شاهد لو رفتن عکس هایی از محصولات جدید اپل خواهیم بود. ولی تا قبل از آن، باید پرسید شما در این باره چه نظری دارید؟
شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 123 تاريخ : يکشنبه 3 آذر 1392 ساعت: 13:45

وقتی اینتل دستور کار جدیدی برای شرکت های سازنده وضع کرد تا همه به سمت «خیلی باریک-خیلی سبک» بروند، کم کم تعاریف هم تغییر کرد؛ حضور درایوهای نوری کم رنگ شد، در بعضی موارد اندازه کلیدهای کیبورد کوچک شد و دیگر کمتر شاهد استفاده از گرافیک مجزا در این دستگاه ها بودیم و اغلب به همان گرافیکِ چیپ های اینتل اکتفا می شد.

 
بعد هم که ویندوز ۸ آمد و ضرورت بهره مندی از نمایشگرهای لمسی را با خود آورد. از پسِ اولترابوک های ساده، تبدیل شونده ها و دو گانه ها آمدند و وقتی به خود آمدیم، دیدیم که این دگرگونی نم نمک به دگردیسی بدل شده.
 
این همه را گفتیم ولی به یک عامل مهم اشاره نکردیم و آن شرایط جغرافیایی است. اینجا که ما هستیم هنوز که هنوز است «سی دی» از رونق نیفتاده چه رسد به «دی وی دی» و از آن بالاتر بر چیده شدن درایوهای نوری. بهترین، برای هر کس متفاوت است و قرار هم نیست یکسان باشد. مردم بسته به نیازهای خود خرید می کنند، هر چند عمیقاً معتقدیم در بسیاری موارد نیاز حقیقی خود را نمی دانند؛ اما به هر روی نمی توان منکر این شد که مثلاً یک کروم بوک هر چقدر هم که خوب باشد با اوضاع اینترنت بعضی کشورها سازگاری ندارد و عملاً بلا استفاده است.
 
ما هم تصمیم گرفتیم در نارنجی کمی به نیازهای خودی ها بپردازیم و یک لپتاپ کاملاً سنتی و همه گیر را به بوته بررسی بکشیم تا ببینیم این شرکت های بزرگ هنوز به فکر ما هستند یا همه تمرکزشان را معطوف جهان دیگر کرده اند.
 
در ادامه همراه نارنجی باشید تا با لپتاپ Asus X550LC آشنا شوید.
 
شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 144 تاريخ : يکشنبه 3 آذر 1392 ساعت: 13:16

اگر احساس می کنید که برای انجام پروژه فعلی تان نیاز به کمی نیروی پردازش بیشتر و بهره گیری از یک سوپر کامپیوتر دارید، کم کم خودتان را آماده یک چالش جذاب نمایید. آبی بزرگ قصد دارد نسخه ای قدرتمند از سوپر کامپیوتر واتسون را به صورت یک سرویس ابری قابل اجاره عرضه نماید.

 
گفته می شود IBM اکنون در حال کار بر روی یک سرویس کلود بر پایه واتسون است که توسعه دهندگان و برنامه نویسان می توانند از آن برای تولید اپلیکیشن هایی بسیار غنی تر و تعاملی تر بهره ببرند.
 
در این پروژه نسخه ای کوچکتر و قدرتمندتر از واتسون تولید خواهد شد که ضمن تامین نیازهای ادراکی سوپرکامپیوترها، جای کمتری را هم اشغال کند. IBM اکنون مشغول همکاری با شرکایی است که پیش از این هم روی سرویسهای اختصاصی واتسون کار کرده اند. 
 
برای مثال Fluid پیش از این یک دستیار فروشگاهی هوشمند نیرو گرفته از واتسون تولید کرده بود که به صورت فعال با مشتریان صحبت کرده و به آنها کمک می کند تا «تصمیمات خرید آگاهانه تری» اتخاذ کنند.
 
اگرچه آی بی ام می گوید استفاده از واتسون همچون برنامه نویسی های معمول نخواهد بود، اما API های ویژه بهره گیری از قدرت واتسون در اپلیکیشن ها را هم به زودی عرضه خواهد کرد.

سیستم های ادراکی کاملا متفاوت هستند، زیرا آنها قابلیت شبیه سازی رفتارهای انسانی را دارند. و به عنوان مهمترین بخش، انسانها می توانند با کامپیوتر سازگار شده و کنار بیایند. و هنگامی که سراغ سیستم های ادراکی می رویم، در حقیقت دریچه ای را به سوی سازگار شدن کامپیوترها با انسان خواهیم گشود.
البته آی بی ام هنوز چیزی درباره زمان عرضه نهایی این سرویس ابری، یا هزینه های استفاده از آن بر زبان نیاورده است. 
شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 138 تاريخ : يکشنبه 3 آذر 1392 ساعت: 12:55

شرکت دل در هفته جاری از نسخه توسعه دهنده لپتاپ XPS 13 پرده برداشت. این اولترابوک لمسی که با اسم روز Sputnik 3 شناخته می شود حدود ۱.۳ کیلوگرم وزن دارد و از سیستم عامل اوبونتو ۱۲.۰۴ LTS استفاده می کند.

 
دل، XPS 13 را به چهارمین نسل از پردازنده های اینتل (هاسول) مجهز کرده تا دستگاهی که به قولی توسط توسعه دهندگان برای توسعه دهندگان توسعه داده شده کم و کسری نداشته باشد.
 
این لپتاپ با دو پیکربندی به فروش می رسد؛ یکی از پردازنده Core i5-4200U استفاده می کند که ۳ مگابایت کش دارد و با بسامد ۲.۶ گیگاهرتز کار می کند. برای ذخیره سازی، ۱۲۸ گیگابایت mSATA SSD به کار گرفته شده و سر هم به قیمت ۱۲۴۹ دلار به فروش می رسد.
 
پیکربندی دومی قوی تر است و در آن پردازنده Core i7-4500U در کنار ۲۵۶ گیگابایت SSD لحاظ شده. قیمت این یکی ۱۵۴۹ دلار است.
 
باقی مشخصات بین دو دستگاه مشترک است. هر دوی آنها گرافیک HD 4400 اینتل دارند. نمایشگر لمسی ۱۳.۳ اینچی آن از نوع LED است که از فناوری Truelife بهره می برد و رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل دارد. استاندارد جدید وای-فای 802.11ac و بلوتوث ۴.۰ هم در آن قرار گرفته.
 
Sputnik 3 جانشین Sputnikهای قبلی می شود و اصلی ترین تغییر در آن همان استفاده از پردازنده هاسول است. سری Sputlink که به هدف توسعه دهندگان علاقه مند به دنیای باز متن ساخته می شود در این نسخه به بلوغ رسیده و تقریباً تمام عیوب نسل های قبل در آن بر طرف شده و از هم اینک طی یک برنامه زمانه در نقاط مختلف دنیا به فروش خواهد رسید.
 
فکر می کنید چرا سیستم عامل های باز متن کمتر توانسته اند خود را در دل کاربران جا کنند؟
شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 120 تاريخ : يکشنبه 3 آذر 1392 ساعت: 12:40

اولترابوک پیشین توشیبا به دلیل نمایشگر عالی و سرعت بوت بالا بسیار مورد توجه بازار قرار گرفت. و اکنون این شرکت با Kirabook جدید خود، امکان قابل توجه دیگری را هم عرضه کرده است: ۲۲ ساعت طول عمر باتری با یک بار شارژ!

 
چیپ جدید Haswell اینتل انتظارات را بالا برده است و آنچه که ما از کارکرد باتری لپ تاپ ها انتظار داریم، بسیار بیشتر از قبل است. اما هنوز هم عمر باتری که تقریبا یک روز کامل دوام بیاورد، می تواند جذاب و تاثیر گذار باشد.
 
و این همان چیزی است که توشیبا مدعی است در Dynabook KIRA V654 جدید به آن دست یافته است. محصولی ۱۳ اینچی با رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل و صفحه لمسی که به همراه باتری تنها ۱.۱۲ کیلوگرم وزن دارد.
 
البته در کنار آن، مدل Dynabook Kira V834 با رزولوشن بالای ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل هم عرضه می شود که باتری آن تنها ۱۴ ساعت شما را همراهی می کند. 
 
هر دو این اولترابوک ها از فردا در ژاپن به بازار خواهند آمد. نسخه لمسی V834 تقریبا ۱۵۳۰ دلار قیمت گذاری شده و برای مدل V634 با باتری پر دوامش باید ۱۴۴۶ دلار پرداخت کرد. و البته به سبک اغلب کامپیوترهای شخصی «ساخته شده در ژاپن»، مشخص نیست که این دستگاه توزیع جهانی دارد یا خیر.
شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 118 تاريخ : يکشنبه 3 آذر 1392 ساعت: 12:34

در مورد پدیده ای جدید صحبت می کنیم که در آن وسایل پیرامون ما مانند سیستم تهویه منزل یا چراغ های اتاق پذیرایی به شبکه متصل شده (حال به صورت وای-فای یا از طریق اینترنت جهانی) و توسط اپلیکیشن های اختصاصی تلفن های هوشمند و یا از طریق وب مدیریت و در صورت لزوم داده های شان در سیستم های ابری ذخیره سازی یا پردازش شوند.

 

شاید هنوز این قضیه برای بسیاری از ما ملموس نباشد، ولی باید بدانید که استارتاپ های بسیاری وارد این عرصه شده اند و شرکت های آسیایی و غول های بزرگ "دره سیلیکون" هم برای یک رقابت جانانه در حالت آماده باش قرار گرفته اند و خود را برای بازار جدیدی به نام "زندگی متصل" مهیا کرده اند.

 

تعریفی جامع از اینترنت اشیا

دستگاه های به کار رفته در اینترنت اشیا، رده جدیدی از دستگاه ها به حساب می آیند که به عنوان یک لایه اتصال دهنده برای سایر رده ها یعنی دستگاه های غیر-متصل مانند قفل در، پی سی ها، تبلت ها و تلفن های هوشمند به کار می روند. برای مثال یک ماشین لباسشویی را در نظر بگیرید که توسط یک سری سنسورها اطلاعات مربوط به مصرف انرژی را در تلفن هوشمند نمایش دهد.

سود سرشار سرمایه گذاری در اینترنت اشیا

گفته شده که درآمد حاصل از فروش دستگاه های اینترنت اشیا و سرویس های مرتبط با آن تا سال 2020 به 2.5 تریلیون دلار خواهد رسید.

گستره اینترنت اشیا

در آینده ای بسیار نزدیک اکثر کالاهای مصرفی زندگی ما به این سمت حرکت می کنند. از لوازم صوتی-تصویری، وسایل آشپزخانه، سیستم های روشنایی، و سیستم های حرارتی گرفته تا خودروها.

بازیگران بزرگ این عرصه

بسیاری از شرکت های بزرگی که می شناسیم از جمله ال جی، سامسونگ، اپل، گوگل، اینتل و... در حال تحقیق و توسعه در این زمینه هستند.
 

جایگاه استارتاپ ها

مدل کسب و کار این حوزه بسیار ساده است و از سه جزء اصلی سنسورها، کنترل کننده ها و اپلیکیشن ها تشکیل شده. بنابراین عرصه کار برای استارتاپ ها بسیار گسترده است.

نامی رمزآلود با ماهیتی ساده

دستگاه های به کار رفته در اینترنت اشیا از سه عنصر ساده بهره می برند: اتصال اینترنت، سنسور برای جمع آوری داده ها، پردازنده برای پردازش داده ها.

همه نکات گفته شده به کنار، اکوسیستم اینترنت اشیا باید به صورتی باشد که امکان درز اطلاعات و امکان هک شدن به صفر نزدیک شود. شاید این نکته آخر از همه موارد ذکر شده در بالا تلاش و زمان بیشتری بطلبد.

 
شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 109 تاريخ : يکشنبه 3 آذر 1392 ساعت: 12:07

وقتی نام های گوگل و موزیلا را در کنار هم قرار می دهیم، رقابت این دو شرکت در عرصه مرورگر ها اولین چیزی است که به ذهنمان خطور می کند. گوگل با مرورگر کروم، و موزیلا با مرورگر فایرفاکس، رقابت سرسختانه ای با هم دارند.

 

از طرف دیگر این دو شرکت در زمینه سیستم عامل تلفن های هوشمند هم رقیب محسوب می شوند. البته باید در نظر داشت که سیستم عامل فایرفاکس هنوز در مقابل اندروید حرف زیادی برای گفتن نداشته و به کار بردن کلمه رقابت تا حدی زود است.

 

همه این ها به کنار، وقتی حرف از وضعیت مالی موزیلا پیش بیاید، کل ماجرا به گونه ای دیگر به نظر خواهد رسید. واقعیتی که شاید بسیاری از شما را شگفت زده کند این است: 90% درآمد موزیلا از سمت گوگل می آید. در گزارش مالی سالانه موزیلا اشاره شده که 90% درآمد سال 2012 این شرکت، از توافق دو طرفه اش با غول جستجوی اینترنتی، یعنی گوگل، حاصل شده.

 

موزیلا از طریق همکاری های تجاری با بینگ، یاهو، یاندِکس، آمازون و ای بِی، بخش دیگری از درآمد خود را به دست می آورد. با این حال، این میزان در مقابل سهم 90 درصدی درآمدهای حاصله از همکاری با گوگل بسیار ناچیز به نظر می رسد.

 

در آمد موزیلا در سال های اخیر به شدت رشد کرده. موزیلا در سال 2012، توانست 311 میلیون دلار درآمد کسب کند. این میزان در سال 2011 تنها 163 میلیون دلار بود. این رشد زیاد نشان از آن دارد که موزیلا در مسیر رشد و توسعه است. فقط یک چیز درست به نظر نمی رسد، و آن این است که تقریباً همه تخم مرغ های موزیلا در سبد گوگل قرار گرفته.

 

در طول چند سال اخیر موزیلا بیش از پیش به درآمدهای حاصل از گوگل وابسته شده. در سال 2010 این میزان 84% بود، در سال 2011 به 85% رسید و سال 2012 میزان وابستگی به رقم باورنکردنی 90% ارتقا پیدا کرده. دقیقاً این همان زنگ خطر برای موزیلا و طرفداران این شرکت است.

 

البته ناگفته نماند که فایرفاکس هم به شدت در پی کسب استقلال از درآمد های گوگلی است. این شرکت با جدیت بر روی پروژه موتور گِکو (Gecko) کار می کند، و همچنین نشان داده که به این راحتی ها از عرصه سیستم عامل ها خارج نخواهد شد و می خواهد با فایرفاکس او اس، در آینده ای نزدیک خود را به عنوان یک رقیب جدی مطرح کند.

 

در مورد این سوال که آیا در حال حاضر موزیلا شاخه ای از گوگل است، باید بگوییم خیر، موزیلا با استقلال کامل مسیر خود را می رود اما در عین حال از نظر درآمد، وابستگی شدیدی به گوگل دارد. موزیلا اگر می خواهد همچنان مستقل بماند، می بایست کانال های درآمدی جدیدی برای خود دست و پا کند و آن ها را به تدریج جایگزین گوگل نماید، تا در صورت پایان قراردادهای اش با گوگل، بقای شرکت تهدید نشود.

 
شرکت هیرکانیا...
ما را در سایت شرکت هیرکانیا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هیرکانیا hirkandata بازدید : 121 تاريخ : يکشنبه 3 آذر 1392 ساعت: 12:00